De gevarieerde week van Cloud specialist Samuel

Benieuwd hoe een week als Cloud specialist bij BK IT Solutions eruit ziet? Volg de week van Samuel en lees hoe hij zijn expertise inzet om klanten een stapje verder te helpen met behulp van slimme ICT oplossingen.

Maandag

Citrix migreren naar Office 365

Maandagochtend begint voor Samuel al voor dat hij in de auto stapt. Om ervoor te zorgen dat de klanten van BK IT Solutions hun werkweek zonder problemen kunnen beginnen, checkt hij of er kritische zaken zijn zoals een locatie die offline is of een security incident. Gelukkig is dat niet het geval, en heeft hij nog tijd voor een tweede bakkie koffie.

Eenmaal aangekomen op kantoor in Capelle aan den IJssel stuurt hij nog herinneringsmail naar de klant waar donderdag een migratie plaats gaat vinden. De mail-omgeving van de klant wordt overgezet naar de Cloud. Zo helpen we deze klant een stapje verder.

Vandaag op de agenda staat het testen en implementeren van Office 365 voor een nieuwe klant. Deze klant maakt gebruik van een Citrix omgeving, hierdoor moeten wij afwijken van onze standaard Office 365 migratie procedure. Office 365 en Citrix zijn out-of-the-box geen geweldige combinatie. Gelukkig weet Samuel een oplossing: FSLogix. FSLogix is speciale software, FSLogix zorgt ervoor dat je binnen een Citrix omgeving alle voordelen van Office 365 kunt benutten zonder dat dit ten koste gaat van de performance of functionaliteiten van Office 365.

Dinsdag

ICT Beheer op locatie

Dinsdagochtend is Samuel altijd in Schiedam te vinden. Daar heeft een van onze klanten plek voor hem gemaakt zodat hij persoonlijk bij deze klant aanwezig kan zijn. Deze klant heeft haar hoofdkantoor in China, hier bevindt zich ook de ICT-afdeling. Samuel is elke dinsdag aanwezig als verlengstuk van de ICT in China. Het oppakken algemeen ICT beheer en verzorgen van ICT support op locatie. Hij neemt zijn plannen voor de dag door met de officemanager, en samen bespreken ze punten waar aan gewerkt kan worden. 1 van de verzoeken is het digitaliseren van een aantal HR formulieren met behulp van Microsoft Forms. De werkzaamheden voor de klant zijn altijd divers en na een jaar thuiswerken is een andere werkplek ook een welkome afwisseling.

In de middag is onze vliegende cloud-specialist weer onderweg naar de volgende klant in Rotterdam. Eens per maand zijn onze IT’ers bij ICT beheer klanten op locatie. Zo kan er gemakkelijk worden meegedacht over wat er verbeterd kan worden. Samuel polst bij de medewerkers of ze ergens tegenaan lopen en of er issues zijn spelen. Na het bijwerken van de IT documentatie in ons documentatie platform is het tijd om terug te rijden naar huis.

Het laatste agendapuntje voor vandaag is een interne meeting om de migratie van donderdag te bespreken. Omdat BK IT Solutions een klein team heeft, is het makkelijk om te sparren met collega’s en iedereens kijk op een situatie te verkrijgen.

Woensdag

Bakken met ICT’ers

Woensdag is kantoor- dag, en dat is niet toevallig. Woensdag is ook de bak-dag van collega Davy, dus de aanvragen voor een werkplekje op kantoor stromen binnen. Met een versgebakken cake van Davy bij de koffie wordt de werkdag besproken, en is er ruimte om advies te vragen bij tickets waar collega’s tegenaan lopen. Na de koffie is het tijd om verder te gaan met het bijwerken van tickets.  Na de traditionele woensdag lunch bestaande uit een broodje kipkerrie (en een tosti voor de liefhebber) belt Samuel collega Hydir. Hydir werkt vandaag vanuit huis, en omdat het contact dan toch iets minder is, maken wij er een gewoonte van om elkaar af en toe even te bellen. Niet alleen voor zakelijk overleg, maar ook voor een gezellig gesprek.

Ter voorbereiding van de migratie morgen lopen Samuel en Bas het plan nog eens door, en lossen issues op zodat alles zo soepel mogelijk verloopt morgen. Met alle stappen doorlopen en input van collega’s gaat Samuel morgen goed voorbereid op pad.

Donderdag

Dag van de Office 365 migratie

Maar dat is niet het eerste wat er te doen staat vandaag. We zijn bezig met de implementatie van ISO 27001. 1 van de onderdelen van de ISO implementatie is de wekelijkse ICT Security meeting. We bespreken met elkaar security incidenten, reële cyberdreigingen en evalueren hoe we de ICT security bij onze klanten verder kunnen verbeteren.

Na het overleg snel verder met de migratie, om de impact voor de klant minimaal te houden, vinden de migraties in de avond plaats. Samuel verstuurd een laatste herinnering naar de medewerkers van de klant dat om 17.00 de migratie van start zal gaan. Voor deze klant hebben we de donderdag gekozen, zodat Samuel met wat collega’s vrijdag bij de klant kan werken om vragen te beantwoorden en er voor te zorgen dat alles soepel verloopt.

De donderdag begon dus voor Samuel wat later. Na wat wijzigingen te hebben aangebracht in het systeem, is het klaar om in gang gezet te worden. Iedere klus is weer anders en brengt zijn eigen uitdagingen mee. Dat houdt het werk zo interessant voor onze collega’s bij BK IT Solutions. Voor deze klant verzorgen we nog maar recent het ICT beheer. Deze klant werkte voorheen met twee aparte Microsoft Exchange Mailservers. Om al deze mail van de twee aparte servers naar een plek te brengen, is Samuel een aantal weken geleden al begonnen met het synchroniseren van de jarenlange hoeveelheid mail. De twee aparte mailservers zorgte voor een extra uitdaging. We hebben daarom gekozen voor twee aparte migraties: een zogenaamde Office 365 cutover migration voor de eerste server en een aparte PST export voor de tweede mailserver.

Na alle omzettingen en de laatste test zit het erop! De Office 365 migratie was succesvol en onze Cloud-specialist kan met een tevreden gevoel naar huis.

Vrijdag

ICT Support op locatie

Vrijdagochtend gaat Samuel samen met collega’s naar de klant om vragen te beantwoorden en eventuele issues direct te verhelpen. De klant heeft meerdere locaties; Samuel en Sadjen gaan samen naar de hoofdlocatie in Capelle a/d IJssel. Davy bezoekt een andere locatie in Krimpen a/d Lek. Om er voor te zorgen dat iedereen direct aan de slag kan, moeten de mannen van BK IT Solutions meedraaien met het rooster van de klant. En hun dag begon om 07.00… Vroeg uit te veren dus om fris en fruitig support op locatie te bieden.

Een zeer productieve week voor onze collega Samuel. Zie jij het zitten om de nieuwe collega te worden van Samuel? Wij zijn momenteel nog op zoek naar een servicedesk medewerker met voldoende doorgroei mogelijkheden. Niet op zoek naar een nieuwe uitdaging maar wil je gewoon een goedwerkende ICT omgeving voor jouw organisatie? In beide gevallen komen we graag met je in contact.

Gerelateerde diensten