De week van Sadjen – van stagiair naar volwaardig ICT medewerker

Voor onze Sadjen was het een bijzondere week. Woensdag slaagde Sadjen met vlag en wimpel voor zijn MBO opleiding ICT Beheer! Daar zijn we natuurlijk erg trots op! Op donderdag begon Sadjen zijn eerste werkdag bij BK-IT Solutions als voorwaardig medewerker. We geven je graag een kijkje naar de ontwikkeling van stagiair naar ICT medewerker bij BK IT Solutions

Maandag: laatste loodjes

Twee jaar geleden begon Sadjen aan zijn eerste stage bij ons. “Ik had niet veel kennis en was verlegen. Ik vond het bijvoorbeeld heel spannend om naar een klant te gaan. Ik had het gevoel dat ik nog niet alles wist.” Verteld hij. Maar na een half jaar stagelopen was Sadjen zelfverzekerder en wist hij steeds meer over het vak. “Na mijn eerste stage mocht ik part time komen werken; weekend, ochtend of avond. Ik vond het werk super leuk en was voor of na school op kantoor te vinden.” Ook zijn tweede stage liep hij bij BK IT en na maanden keihard werken, leverde Sadjen zijn stageproject in op school. Voor zijn project schreef hij een plan voor de migratie naar de Cloud voor een klant van BK IT Solutions. Een mooi verslag waar Sadjen al zijn opgedane kennis kon laten zien. Toen begon het afwachten…

Dinsdag: tickets oplossen

Nog voor de dag officieel begon had de bijna-afgestudeerde al te maken met een internet storing bij een klant. Dus belde hij de leverancier en stelde hij de klant op de hoogte. Ook behandeld hij wat tickets die binnenkomen. “In het begin pakte ik alleen de makkelijke tickets op, maar naarmate ik langer in dienst was, kreeg ik steeds de moeilijkere dingen mijn kant opgeschoven. Ik werd niet in het diepe gegooid, want ik was nooit alleen, maar wel werd er aan me gevraagd wat ik zou doen en of ik het zelf eerst wilde proberen. Tijdens mijn 2e stage periode was Bas mijn stage begeleider. Wanneer Bas de oplossing wist stuurde hij mij de juiste richting op, maar ik moest zelf met een oplossing komen. Zo ga je zelf nadenken hoe iets opgelost kan worden. Zo werd ik steeds zelfstandiger, maar het is niet dat ik nooit meer iets aan een collega vraag. Dat blijft altijd bij dit vak, soms heb je een extra paar ogen nodig.”

Woensdag: laatste dag als stagiair

En toen kwam het verlossende woord: geslaagd! De slingers hingen uit en versgebakken taart van Davy werd aangesneden.  Tijdens de festiviteiten vroegen we wat hij vindt van zijn vooruitgang: “Het verschil tussen mijn eerste en tweede stage is erg groot, ik was eerst verlegen, had niet veel kennis en dat maakte me onzeker. Toen ik voor het eerst naar een klant ging met Samuel moest hij me vertellen wat ik moest doen. Ik voelde me een beetje het hulpje van Samuel. In mijn parttime periode ging ik wel alleen naar die klant en toen wist ik wat me te doen stond. Het is best raar om te geloven dat ik eerst niet veel wis en dat ik zo gegroeid ben. Ik was in het 2e jaar van mijn ICT opleiding maar in de praktijk leer je echt veel meer. Dat komt door het team, door alle kennis die er is, en dat iedereen me van alles heeft geleerd. Je krijgt hier Tijdens mijn tweede stage had ik al ervaring van mijn parttimebaan. Wat ook heel fijn is, is dat klanten me kennen. In het begin wilde mensen Samuel, Bas of Davy spreken maar later vroegen klanten om mij. Hoe vaker ik ze kon helpen, hoe meer vertrouwen ze in me kregen. Ik heb zelfs al klanten die mij als hun vaste contactpersoon zien. Daar ben ik trots op.”

Donderdag medewerker: eerste dag als medewerker

De verwachting is hoog; Sadjen is immers geen stagiair meer, maar een volwaardige medewerker. Geen geintjes en geen geklets meer. “Ik voel me een echte IT’er” zegt hij, “Dus vanaf nu gedraag ik me ook zo.” En hij voelt zich goed voorbereid: “Mijn kennis is erg gegroeid door het bekijken hoe andere collega’s problemen hebben opgelost. Ik bekeek oude tickets en zocht in ons systeem op hoe verschillende issues verholpen waren. Zodra deze dan voorbij kwamen, kon ik deze zelf oppakken.” Zo fixt Sadjen vandaag een probleem met een laptop die problemen had met een applicatie van een klant en testte een applicatie samen met de leverancier.

Vrijdag: blik op de toekomst

School mag dan nu achter Sadjen liggen, maar hij maakt zijn project toch af. Hij gaat verder met de testomgeving voor de migratie voor de klant van zijn stageverslag. Met behulp van Bas en Samuel, want medewerker of stagiair, hier blijven we altijd samenwerken voor het beste resultaat.

Sadjen’s volgende uitdaging is het behalen van zijn hbo-diploma Business IT & Management. Een pittige opleiding die hij deeltijd gaat volgen naast zijn functie bij BK IT Solutions. Zijn doel is om in de toekomst zelfstandig ICT migraties uit te voeren. Welke richting hij precies op wil, weet hij nog niet. “Ik wilde altijd de richting op van ICT Security expert. Onlangs heb ik mijn AZ-900 Microsoft Azure certificaat behaald, verder specialiseren in Microsoft Azure lijkt me ook leuk. Hier krijg ik de mogelijkheid om te kijken wat bij me past. Ik ben hier vrij om mezelf te ontwikkelen op welk gebied ik zou willen; Cloud, netwerk, telefonie noem het maar op.”

Ook stagelopen bij BK IT Solutions?

Sadjen geeft graag zijn advies als ervaringsexpert: “Wees niet bang om iets te proberen wat je nog nooit gedaan hebt. Wanneer je hier stage komt lopen is er ruimte om te leren. Dus wees niet bang, van fouten leer je. Je collega’s zijn je vangnet die ervoor zorgen dat alles soepel verloopt zodat jij alle kennis kan opdoen om een IT-expert te worden.”

We staan altijd open voor ambitieuze en enthousiaste ICT studenten, kom gerust een keer langs om kennis te maken of kijk op onze vacature pagina.