Meten is weten – Dashboards op maat voor jouw telefonie
Met een dashboard op maat voor jouw telefonie krijg je overzicht van alle belangrijke statistieken van inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Of je nu een klantenservice runt of de interne communicatie binnen jouw bedrijf wil verbeteren; met een telefonie dashboard kun je efficiënter werken en de klanttevredenheid te verhogen.
Wat is een telefonie dashboard?
Een telefonie dashboard is een visueel hulpmiddel dat alle belangrijke statistieken van inkomende en uitgaande telefoongesprekken weergeeft. Het laat informatie zien over gespreksvolumes, gemiddelde wachttijden, gespreksduur en gespreksuitval. Door deze data in real-time te analyseren, kun je communicatieprocessen beter beheren en optimaliseren.
Klantervaringen verbeteren met inzichtelijke data
Hoe krijg je inzichten in de klanttevredenheid van jouw servicedesk? Met een telefoniedashboard zie je welke bellers er in de wachtrij staan en hoelang, maar ook wat de piekmomenten voor jou bedrijf zijn. Zo kan je beter inspelen op drukke momenten. Hoe kun je jouw dashboard inrichten om het meeste uit de informatie te halen?
Wachttijden: Door de tijd die een klant in de wachtrij staat in kaart te brengen, kun je knelpunten herkennen. Hoelang staat een beller gemiddeld in de wacht, zijn er piekmomenten en – Om dit vast te stellen kun je frustraties bij beller voorkomen en de dienstverlening verbeteren zodat iedere beller snel geholpen kan worden.
Gespreksduur: Door te zien hoe lang gesprekken gemiddeld duren, kun je beoordelen hoe efficiënt en effectief medewerkers hun gesprekken afhandelen. Dit kan leiden tot gerichte training en verbeteringen in de gespreksvoering.
Gespreksuitval: Het aantal gemiste of afgebroken gesprekken geeft aan waar mogelijk verbeteringen nodig zijn. Door deze gegevens te analyseren, kun je de technische oorzaken achterhalen en aanpakken.
Hoe maken wij jouw telefonie dashboard?
Om een dashboard te maken, maken wij gebruik van Microsoft Power Bi. Power Bi is een tool waarmee we data omzetten in visuele rapportages. We verzamelen gegevens uit verschillende bronnen zoals je telefooncentrale en CRM-systeem. Deze gegevens worden vervolgens geanalyseerd en gepresenteerd in een visueel dashboard. Wanneer wij jouw telefonie voor je beheren, kunnen wij
- Gespreksgegevens in kaart brengen: Informatie over inkomende en uitgaande gesprekken.
- Tijdstempels vastleggen: Tijdstippen van gespreksstart en -einde.
- Medewerkergegevens toevoegen: Wie de gesprekken afhandelt.
- Statusinformatie delen: Informatie over de beschikbaarheid en activiteiten van medewerkers.
Telefonie dashboards in Teams premium
Onder de teams premium licentie valt ook een gratis telefonie dashboard binnen de Queues-app. Deze applicatie biedt een beknopt dashboard die je inzichten geeft zoals het aantal telefoontjes in de wachtrij, gemiddelde tijd die het kost voor er wordt opgenomen en het percentage gemiste gesprekken. Het dashboard is niet zo uitgebreid als een dashboard wat wij op maat maken met Power Bi, maar biedt je wel een visualisatie van de meest gangbare informatie.
Queues-app
Bij het openen van de Queues-app krijg je een overzicht van de prestaties van de belwachtrij door middel van real-time statistieken. Met de app kun je je aan of af melden voor belwachtrijen op basis van deze statistieken, beschikbaarheid en zakelijke behoeften. Wanneer je aangemeld bent, kunnen leden oproepmeldingen ontvangen voor hun eigen wachtrijen, allemaal zonder Teams te verlaten. Bij het accepteren van een oproep kun je ook relevante klantprofielinformatie uit hun CRM-tool zien in een browser-pop-up naast het gesprek. Door Copilot te gebruiken om gespreksnotities samen te vatten, kunnen gebruikers tijd besparen tussen klantcontacten.
Teams Queues is beschikbaar voor gebruikers met een Teams Premium-of Teams Telefoon licentie.
Maak jouw telefonie data inzichtelijk met een dashboard op maat
Een goed ontworpen telefonie dashboard is een handig hulpmiddel om de klanttevredenheid te verhogen. Het geeft je inzichten in gespreksvolumes, wachttijden, gespreksduur en gespreksuitval, waardoor je knelpunten kunt identificeren en oplossen. Door het gebruik van real-time gegevens en visuele weergaven, kunnen bedrijven hun communicatieprocessen efficiënter beheren en verbeteren. Of je nu een klantenservice runt of verantwoordelijk bent voor de interne communicatie binnen een bedrijf, een telefonie dashboard kan je helpen om de klanttevredenheid te verbeteren!
Advies over of een Power Bi dashboard, of een Teams Queue dashboard beter bij jouw organisatie past? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.