Teams als intranet – jouw nieuwe online werkplek

Meer dan 270 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van Microsoft Teams. Het platform biedt meer dan alleen de optie om te vergaderen, bellen en chatten. Maak van de teamsomgeving van jouw organisatie een interactief intranet met Microsoft Viva Connections. In dit artikel vertellen we je hoe je dit kunt doen en wat Teams als intranet kan betekenen voor jouw organisatie.

Waarom Microsoft Teams als intranet?

Microsoft ondervond een kloof tussen waar medewerkers dagelijks werken, en waar management informatie deelt. Wanneer jouw medewerkers remote werken is het belangrijk dat alle informatie eenvoudig op één plaats te vinden is.

Door alle communicatie van jouw bedrijf binnen één omgeving samen te brengen op een vast platform voorkom je verwarring. Mededelingen over de werk BBQ op WhatsApp, berichten over het veranderende beleid binnen het bedrijf op SharePoint, en taken binnen To Do, maken het onoverzichtelijk en er is niet altijd de mogelijkheid tot interactie. Microsoft Viva Connections maakt van jouw Teams omgeving een interactief intranet.

Iedereen heeft toegang tot de laatste versie van de presentatie of document en je kunt live zien hoe je collega al je spellingsfouten uit je document haalt, wel zo handig. Ook kun je zien aan de bolletjes met initialen wie er waaraan het werk is in het document. Wanneer je een audiogesprek combineert met samenwerken in een document, kan je direct opmerkingen maken en net zo efficiënt samenwerken als in ‘het echt’.

Hoe ziet teams als intranet er uit?

Microsoft Viva Connections App

Microsoft heeft onder Viva meerdere applicaties om het welzijn en de productiviteit van medewerkwerkers te verbeteren. Viva Connections is een onderdeel van Microsoft Viva dat is gericht op interne communicatie en betrokkenheid. Het biedt een gepersonaliseerde startpagina die werknemers kunnen gebruiken om bedrijfsnieuws, interne berichten, beleidsinformatie en andere relevante content te bekijken. Je kunt Viva Connections inzetten om de interne communicatie en betrokkenheid binnen jouw bedrijf te verbeteren. Viva Connections is te downloaden als app binnen Microsoft teams.

De startpagina met gepersonaliseerde content

De startpagina bevat gepersonaliseerde content zoals nieuwsartikelen, belangrijke aankondigingen en verjaardagen van collega’s. Hier vind je alles wat er speelt binnen jouw organisatie in één overzicht.

Interactie en samenwerking

Medewerkers kunnen gebruikmaken van discussiefora, kunnen reageren op posts en met de chatfunctie kunnen ze binnen de Connections-omgeving met elkaar communiceren. Ze kunnen vragen stellen, ideeën delen, samenwerken aan documenten en zo de communicatie en betrokkenheid verbeteren. Ook kunnen medewerkers hun profiel bijwerken en statusupdates delen.

Evenementen en kalenderintegratie

Via Viva Connections kunnen medewerkers op de hoogte worden gehouden van bedrijfsevenementen, vergaderingen en belangrijke data. Dit kan worden gekoppeld aan de agenda , zodat medewerkers herinneringen en uitnodigingen ontvangen en gemakkelijk kunnen deelnemen aan meetings of zich aan kunnen melden voor evenementen.

Hoe werkt Viva Connections als intranet?

Wanneer je Teams als intranet inzet veranderd de manier waarop je projecten aanpakt. Eerst bepaal je voor welk Team je een project maakt. Zo open je bestanden binnen het Team met wie je bijvoorbeeld de presentatie gaat maken. Op deze manier kunnen alle personen binnen dit Team meewerken aan je document, documenten toevoegen en aanpassingen maken. Ook kunnen mensen uit andere Teams gemakkelijk alle documenten vinden die bij een bepaald Team horen. Zo blijft alles geordend, en heeft iedereen altijd de versie die up-to-date is.

Microsoft Viva Connections als intranet via Teams

Gebruikt jouw bedrijf Teams? Dan is de kans groot dat jouw medewerkers veel werken vanuit deze applicatie. Om bestanden te delen en te bewerken, te videobellen en hun To Do lijst af te werken. Wil je ook Teams als intranet implementeren? Neem contact met ons op.