Spamfilters van Google mail worden strenger: dit wordt er van jou verwacht
Google maakt haar richtlijnen voor mail strenger in de strijd tegen spam en phishingmails. Wat dit betekend en waar je rekening mee moet houden vertellen we je in deze blog.
In het kort zijn dit de nieuwe richtlijnen van Google:
- Je moet je als ontvanger kunnen afmelden met één klik.
- Maximaal aantal spam-meldingen voor je geblokt wordt
- Alleen geauthentiseerde mails worden verzonden
Wat verandert er?
Vorig jaar zijn nieuwe regels aangekondigd die sinds 1 april van kracht zijn. Deze regels zijn van toepassing op iedereen, maar Google legt extra nadruk op bulkverzenders (afzenders die aan meer 5000+ G-mailaccounts mailen). Ook moeten de verzonden e-mails onder een bepaald spammelding niveau blijven. Wanneer een groot deel van ontvangers de mail als spam markeren, kunnen jouw mails gestopt worden.
Waarom veranderen de regels?
De nieuwe richtlijnen zijn bedoeld om deze bulkmailers te dwingen e-mailverificatie met SPF en DKIM in te stellen. Veel bulkverzenders beveiligen hun systemen niet op een veilige manier, waardoor cybercriminelen makkelijk kunnen schuilen tussen deze berichten. Hiermee wordt het moeilijker gemaakt om namens anderen te mailen, waardoor het aantal spammails zou moeten verminderen.
Wat betekent dit voor jou?
Als afzender mag je je niet langer je voordoen als een andere afzender. De afzender moet overeenkomen met het SPF-domein. Marketingberichten moeten een eenvoudige ‘opt-out’ optie bevatten, waar de ontvanger zich met één klik uit te schrijven van de mails. Deze uitschrijving moet binnen twee dagen verwerkt zijn. Het toevoegen van een mailadres is pas toegestaan nadat het adres is bevestigd en inactieve gebruikers moeten worden afgemeld van de mailinglijst.
Google zal tot juni waarschuwingen sturen naar afzenders die zich niet aan de regels houden. Na juni loop je het risico dat jouw berichten worden geweigerd of in de spambox van de ontvanger belanden.
Houd je mailbox veilig en opgeruimd
Deze richtlijnen zijn geïntroduceerd om jouw gmail-inbox veilig en opgeruimd te houden. Om er voor te zorgen dat je ook veilig bent op andere e-mailproviders hebben we tips voor je om jezelf te weren tegen spear phishing. Wij adviseren je graag over het veilig houden van jouw organisatie. Wil je graag meer weten over hoe je dit voor jouw bedrijf kunt inzetten? Neem contact met ons op.