Wat is nieuw in Teams: mei 2024

In deze editie van wat is nieuw in Teams vertel ik je over de nieuwste updates. Van slimme samenvattingen voor vergaderingen, eigen emoji’s en reacties voor een meer persoonlijke communicatie-ervaring en de mogelijkheid om scherm delen uit te schakelen tijdens externe vergaderingen. Ontdek hoe deze functies samenwerken in Microsoft Teams nog efficiënter maken.

Chat en samenwerking

Slash-opdrachten

In plaats van meerdere acties uit te voeren om een taak te voltooien, zoals het openen van een chat in een nieuw venster, het toevoegen van een codeblok, navigeren naar instellingen of het veranderen van je aanwezigheid, kun je gewoon een schuine streep typen in het opstelvak, een opdracht selecteren en je taak snel voltooien.

De rol van de werkplekbeheerder

Co-edit code blocks

Bespaar tijd door Loop-componenten te gebruiken om code te delen en samen te bewerken in Teams, in plaats van veel codeblokken te versturen. Voeg simpelweg je code toe aan een Loop-component of maak van een bestaand codeblok een Loop-component. Iedereen die toegang heeft tot de Loop-component kan deze bekijken en samen bewerken, wat communicatie duidelijker en sneller maakt.

Eigen emoji’s en reacties

Breng meer creativiteit en expressie in je gesprekken met eigen emoji’s en reacties. Upload jouw eigen emoji’s of reacties om het gesprek te personaliseren en de cultuur van het team weer te geven. Gebruik eigen emoji’s om efficiënt statussen te delen of een luchtige sfeer te creëren. Nadat ze zijn geüpload, kunnen eigen emoji’s alleen worden gebruikt binnen het eigen domein van de gebruiker, maar eenmaal verzonden zijn ze zichtbaar voor alle leden van de chat. IT-beheerders kunnen beslissen wie toestemming heeft om eigen emoji’s te maken, deze te verwijderen of de functionaliteit helemaal uit te schakelen.

Codevoorbeelden te bekijken

Je kunt nu gemakkelijker code delen met je team in de chat door een permanente koppeling te plakken die een uitgebreide voorbeeldweergave van Azure DevOps laat zien. De ontvanger kan de code bekijken in Azure DevOps. Dit helpt je team om de context te begrijpen zonder de chat te verlaten. Deze functie is nu algemeen beschikbaar.

Direct vergaderen in groepschat

Als je snel wilt overleggen en brainstormen met je team, start dan een snelle en informele bijeenkomst met “meet now” in een groepschat. Meet now in groepschat maakt real-time ad-hoc gesprekken mogelijk met je team, als alternatief voor een formele, geplande vergadering. Ongeacht waar je bent, kun je een gesprek beginnen net zoals je langs zou lopen bij het bureau van een collega. Het gesprek maakt deel uit van je lopende groepschat-thread, zodat de inhoud in de juiste context blijft en je de informatie kunt vinden wanneer je die nodig hebt. Met meet now is het gemakkelijker om te zien of collega’s op dat moment over een probleem praten en een eenvoudige manier bieden om deel te nemen.

Afbeeldingen genereren met Microsoft Designer in chat

Maak verbluffende afbeeldingen rechtstreeks vanuit een Teams-chat dankzij de nieuwe integratie van Microsoft Designer. Typ eenvoudig ‘@Designer’ in het chatvenster, beschrijf de afbeelding die je voor ogen hebt, en iedereen in de groepschat kan de suggesties zien en samenwerken aan het verfijnen ervan met extra aanwijzingen. Als je alleen werkt, kun je ook rechtstreeks chatten met Designer om elke gewenste afbeelding te maken. Met Designer in Teams wordt het maken van visuele content meer collaboratief en geïntegreerd in je werkstroom. Designer in Teams chat zal later deze zomer beschikbaar zijn.

Meetings

Opslaan van vergaderinhoud met collaboratieve annotaties als een Whiteboard

Collaboratieve annotaties stellen vergaderpresentatoren in staat om tijdens een vergadering tekeningen, notities, reacties, tekstmarkeringen en meer toe te voegen aan het gedeelde scherm. Nu kunnen schermdeelers de geannoteerde inhoud opslaan naar Whiteboard, zodat alle deelnemers deze later kunnen bekijken en er verder aan kunnen werken. Om je inhoud met annotaties naar Whiteboard op te slaan, heb je de Teams desktop app nodig op Windows of MacOS. Wanneer je je scherm deelt in een Teams-vergadering, klik je op “Annoteren” in de presentatietoolbar, en nadat je annotaties hebt gemaakt, klik je op “Een momentopname maken” in de annotatietoolbar. Hiermee wordt een snapshot toegevoegd aan een Whiteboard-bestand met alle annotaties van de vergadering.

Presentatoren kunnen interageren met achtergrondinhoud wanneer collaboratieve annotatie is ingeschakeld

Nu kunnen deelnemers aan een vergadering tijdens het annoteren bij het delen van het scherm interageren met de onderliggende gedeelde inhoud, zoals doorgaan naar de volgende dia of scrollen door een document, en verdergaan waar ze waren gebleven zonder de annotatiesessie opnieuw te hoeven starten. Om dit mogelijk te maken, klik je op “Beginnen met interageren met achtergrond” in de annotatietoolbar. Deze functie is nu beschikbaar in de Teams desktop-app en de Teams web-app.

Slimme samenvatting voor alleen transcriptievergaderingen

Binnenkort zal de slimme samenvatting vergaderingen ondersteunen waarbij alleen transcriptie is ingeschakeld, zodat mensen kunnen genieten van door AI gegenereerde samenvattingen voor meer soorten vergaderingen. Soms kiezen deelnemers ervoor om een vergadering te transcriberen zonder deze op te nemen. In deze gevallen kunnen gebruikers met een Teams Premium- en Copilot-licentie voor Microsoft 365 toegang krijgen tot door AI gegenereerde notities, AI gegenereerde taken en vermeldingen van namen na de vergadering om bij te blijven. Echter, functies van de slimme samenvatting die afhankelijk zijn van de opgenomen video, zoals tijdlijnmarkeringen voor binnenkomst/vertrek, tijdlijnmarkeringen voor scherm delen, tijdlijnmarkeringen voor sprekers, onderwerpen en hoofdstukken, zullen niet beschikbaar zijn vanwege hun afhankelijkheid van de opname van de vergadering.

Ondersteuning voor intelligente samenvatting bij geplande kanalenvergaderingen

Met Intelligent recap voor geplande kanalenvergaderingen kunnen gebruikers met een Teams Premium- en Copilot-licentie voor Microsoft 365 gemakkelijk door de opname van de vergadering bladeren op sprekers en onderwerpen, en hebben ze toegang tot door AI gegenereerde vergaderingsnotities, AI gegenereerde taken en vermeldingen van namen nadat de kanalenvergadering is beëindigd. Deze functie is nu beschikbaar.

Beheer wie vergaderingen kan opnemen en transcriberen

Help vertrouwelijke vergaderingen te beschermen met uitgebreide controles voor het beheren van wie transcriberen kan starten. Vergaderorganisatoren met geschikte licenties zien een controle genaamd “Wie kan opnemen en transcriberen” in de vergaderopties, met drie keuzes: (1) organisatoren en mede-organisatoren, of (2) organisatoren, mede-organisatoren en presentatoren, of (3) Niemand. Op deze manier kunnen vergaderorganisatoren beheren welke rollen opnemen en transcriberen kunnen starten voor een vergadering. Deze functionaliteit zal vanaf juni worden uitgerold en beschikbaar zijn voor Teams Premium- en Copilot-gebruikers met een M365-licentie.

Scherm delen uitschakelen om het lekken van informatie te voorkomen

IT-beheerders kunnen de toestemmingsinstellingen voor het delen van inhoud instellen voor externe vergaderingen in Microsoft Teams. Dit helpt om onbedoelde lekken van gevoelige gegevens te voorkomen tijdens vergaderingen die worden gehost door andere tenants. Het delen van inhoud omvat scherm delen en het gebruik van het whiteboard. Merk op dat gebruikers die geen whiteboardsessie kunnen starten, nog steeds een whiteboard kunnen bekijken en ermee kunnen interacteren als deze is gestart door iemand anders in de vergadering. Deze functie is beschikbaar met een Teams Premium-licentie.

Places

Microsoft Places openbare preview

Microsoft Places, de app die flexibel werken herdefinieert om de effectiviteit en betrokkenheid op de werkplek te bevorderen, is nu beschikbaar in de openbare preview. Places kan worden gebruikt op de platforms die regelmatig worden gebruikt voor samenwerking en coördinatie van werk, zoals Outlook en Microsoft Teams, om het plannen van tijd op kantoor en het verbinden met collega’s gemakkelijker te maken. Lees meer over de openbare preview van Places en komende functies. Ontdek hoe Microsoft Places flexibel werken opnieuw vormgeeft. Om Microsoft Places te proberen en de hieronder genoemde functies te ervaren, meld je aan voor de openbare preview van Microsoft Places door op “Aan de slag” te klikken.

Locatieplan

Het locatieplan van Microsoft Places stelt je in staat om af te stemmen met collega’s over waar en wanneer je persoonlijk werkt, met de mogelijkheid om locatieschema’s in te stellen en te delen met je teamgenoten. Deze plannen kunnen op elk moment worden bijgewerkt in Outlook of Places om teamgenoten op de hoogte te houden van de beste manier om persoonlijk samen te komen.

Met deze inzichten wordt duidelijk hoe cruciaal werkplekbeheer is voor de moderne organisatie, en hoe het kan bijdragen aan zowel de veiligheid als de productiviteit van een bedrijf.

Peek-cards

Om in-person vergaderingen met collega’s te vergemakkelijken, zijn peek-kaarten snelle referentiegidsen die meer informatie geven over de mensen waarmee je werkt en de ruimtes waarin je werkt. Deze peek-kaarten tonen je dichtstbijzijnde werkcollega’s die van plan zijn om in hetzelfde kantoor te zijn en bieden gemakkelijke toegang om ruimtes te boeken die zowel aan jouw behoeften als die van je gesprekspartners voldoen. Een link op de peek-kaart stelt je in staat om alle schema’s van je collega’s te bekijken in de Places-app.

Uitgebreide aanwezigheid

Met de uitgebreide aanwezigheidsfunctie in Places is het veel gemakkelijker om te weten welke collega’s zich in de buurt bevinden. Deze functie is beschikbaar en zichtbaar in verschillende Microsoft 365-apps, en biedt een verhoogd bewustzijn van wie er in de buurt is. Door hun aanwezigheid bij te houden, kunnen medewerkers het gemakkelijker maken om langs bureaus te gaan of buurtwerkplekken te bezoeken voor spontane persoonlijke gesprekken, of zelfs samen lunch te plannen. In Teams-groepschats kunnen collega’s de locaties van deelnemers zien of “@nearby” typen om degenen om hen heen op de hoogte te stellen van een activiteit of een wijziging in de vergaderzaal.

Wil je meer weten of direct aan de slag gaan met deze functies? Neem contact op met ons team voor persoonlijk advies en ondersteuning bij het optimaliseren van je Teams-ervaring.