Wat is nieuw in Teams: september 2024

Vorige maand deelde ik updates zoals ‘Tijdgebaseerde prompts in Copilot in Chat, waarmee je met Copilot informatie kunt zoeken uit een specifieke periode en Terugbellen voor belwachtrijen, waarmee bellers de keuze hebben om een terugbelverzoek te doen. Dus scroll door deze lijst met onze nieuwste functies en probeer ze uit! Deze maand deel ik opnieuw functies die Teams nog slimmer maken! Heb je ooit een actiepunt van een vergadering gemist omdat het in de chat stond? Dat zal je niet meer overkomen, want nu kun je Copilot vragen om alle vragen uit een Teams-vergadering samen te vatten. Het kan antwoorden halen uit het vergadertranscript én de chat. Met ‘Automatisch werkplek instellen op boekbare bureaus’ en ‘ultrageluid nabijheidsverbinding’ is het nog nooit zo eenvoudig geweest om je collega’s te laten weten dat je op kantoor bent en de juiste fysieke vergaderruimte te vinden en ermee te verbinden. Dus scroll door deze lijst met onze nieuwste functies en probeer ze uit!

Chatten en samenwerken

Hernoem het ‘Algemeen’-kanaal

Als je beheerdersrechten kun je nu het ‘Algemeen’-kanaal hernoemen. Dit verbetert de duidelijkheid en relevantie van de kanaalnamen, waardoor het voor leden gemakkelijker wordt om belangrijke informatie te vinden en te benaderen. Bij het aanmaken van een nieuw team moet de teamleider de eerste kanaalnaam opgeven. De bijgewerkte naam verschijnt in de lijst van teams en kanalen in alfabetische volgorde, wat de gebruikerservaring stroomlijnt en de kanaallijst georganiseerd houdt. Leer meer over het hernoemen van het algemene kanaal.

Geüpdatete onboardingflow voor teams en kanalen

Met de geüpdatete onboardingflow voor teams en kanalen kunnen teamleiders specifieke kanalen aan nieuwe leden aanbevelen. Wanneer je lid wordt van een nieuw team, kun je zien welke kanalen worden aanbevolen en alleen de kanalen selecteren die voor jou het belangrijkst zijn. Zo kun je je lijst met kanalen gemakkelijk organiseren, prioriteit geven aan de kanalen die je belangrijk vindt en door de ruis filteren.

‘Gedeeld’ tabblad in chat

Het kan tijdrovend zijn om een eerder gedeeld document of link te vinden. Om dit makkelijker te maken kun je nu het ‘Gedeeld’ tabblad in 1-op-1 en groepschatgesprekken gebruiken. Het ‘Gedeeld’ tabblad vervangt het ‘Bestanden’ tabblad en bundelt de bestanden en links die in de chat zijn verzonden, waardoor het gemakkelijker wordt om ze allemaal op één plek te vinden. Bovendien helpt de optie ‘filteren op sleutelwoord’ je om snel de inhoud te vinden die je nodig hebt en die in de chat is gedeeld. Deze verbetering vereenvoudigt het beheer van bestanden en verhoogt de productiviteit. Er zijn geen acties vereist om deze update te ontvangen, en kanalen worden niet door deze wijziging beïnvloed.

Verbeteringen voor het omgaan met afbeeldingen

Nieuwe verbeteringen in de desktop- en webtoepassingen van Teams maken het delen van afbeeldingen in chat en kanalen gemakkelijker. Wanneer je een afbeelding in het berichtvak plakt, verschijnt deze nu op dezelfde regel naast andere afbeeldingen, waardoor er minder ruimte wordt ingenomen. Je kunt eenvoudig tussen de afbeeldingen navigeren met de pijltoetsen, snel een afbeelding verwijderen door op de “X”-knop te klikken die verschijnt wanneer je over de afbeelding zweeft en alternatieve tekst toevoegen of de afbeelding kopiëren via het rechtermuisknopmenu. Zodra een afbeelding in een bericht is gedeeld, past Teams deze automatisch aan op basis van de grootte en het beeldverhouding, zodat een optimale weergave wordt gegarandeerd zonder een deel van de inhoud te verbergen.

Vergaderingen, Mesh in Teams, Webinars en Town Halls

Copilot in Teams-vergaderingen kan nu antwoorden uit de vergaderchat halen

In vergaderingen van vandaag zijn er twee belangrijke gesprekken: het gesproken gesprek en het gesprek dat in de chat plaatsvindt. Copilot in Teams kan nu zowel het vergadertranscript als de vergaderchat bekijken om je een volledig beeld te geven van wat er is besproken. Je kunt bijvoorbeeld aan Copilot vragen of er vragen waren die je in een vergadering hebt gemist en het zal snel doorzoeken wat er is gezegd via het transcript en wat er in de chat is getypt om te zien of er iets onbeantwoord is gebleven. Nu met Copilot in Teams blijft geen enkele vraag, idee of bijdrage achter. Deze functie is deze maand algemeen beschikbaar voor zowel desktop als mobiel.

Uitgebreide controles voor het beheren van de beschikbaarheid van Copilot in Teams-vergaderingen

Microsoft rolde in september ook de controles voor het beheren van de beschikbaarheid van Copilot in Teams-vergaderingen uit. Nu kunnen IT-beheerders en vergaderorganisatoren een waarde ‘Uit’ voor Copilot selecteren. IT-beheerders zien de instelling in het Teams Admin Center en kunnen Copilot ‘Uit’ zetten per tenant, per gebruiker, of beide. Vergaderorganisatoren kunnen de controle genaamd “Allow Copilot” (Sta Copilot toe) in de vergaderopties openen, en zij zien drie keuzes: (1) Alleen tijdens de vergadering, (2) Tijdens en na de vergadering, en (3) Uit. De nieuwe waarde ‘Uit’ schakelt de beschikbaarheid van Copilot voor Teams-vergaderingen uit en schakelt ook Opname en Transcriptie uit.

Vergaderingssamenvatting automatisch gedeeld in Microsoft Outlook na de vergadering

Na het einde van een vergadering kun je nu een samenvatting van alles wat er is gebeurd bekijken door het vergaderitem in de agenda van Microsoft Outlook te openen. De samenvatting bevat een link naar de recap-pagina, het transcript, de opname, aantekeningen, gedeelde bestanden, het whiteboard en vergaderdetails. Als je een licentie hebt voor intelligente vergaderingssamenvatting, zie je ook hoogtepunten zoals het aantal sprekers, het aantal keren dat je werd genoemd en het aantal AI-gegenereerde taken. Intelligente vergaderingssamenvatting is beschikbaar met een Teams Premium-licentie of een Copilot voor Microsoft 365-licentie.

Tolken kunnen aangeven welke taal ze aan het vertalen zijn

Nu kunnen tolken die taalinterpretatie in Teams gebruiken, met één druk op de knop aangeven welke taal ze aan het vertalen zijn. Om de taal waarnaar ze gaan interpreteren te benadrukken, kunnen ze een van de twee vooraf geselecteerde opties onderaan het scherm kiezen. Wanneer de tolk de andere taal wil vertalen, schakelt hij of zij eenvoudig de schakelaar om.

Presentatoren toestaan om Q&A te modereren

Met deze nieuwe update kunnen organisatoren presentatoren toestaan om Q&A-sessies te modereren en vragen te publiceren zodat alle deelnemers ze kunnen zien tijdens een vergadering of evenement.

Stemmen, filteren, sorteren en archiveren van vragen in de Q&A-app

Deelnemers kunnen stemmen op de vragen die ze willen dat presentatoren beantwoorden en organisatoren kunnen vragen sorteren op basis van stemmen, filteren op basis van sleutelwoorden en archiveren.

Teams Rooms en devices

Teams Rooms op Windows versie 5.2

Microsoft introduceert een reeks nieuwe functies uit die de vergaderervaring in de Teams Rooms op Windows-app (versie 5.2). Deze worden in twee fasen uitgerold: sommige in september en de rest in oktober. De functies die in deze eerste fase worden uitgerold, staan hieronder vermeld. Lees meer over ze allemaal in de release-opmerkingen.

Ultrasone nabijheidsschakeling

Nabijheidsschakeling met ultrasoon maakt het mogelijk om een specifieke Teams-ruimte nauwkeurig te identificeren en aan je vergadering toe te voegen. Je apparaat detecteert ultrasone signalen die door Teams-ruimtes worden uitgezonden en biedt een precieze lijst van nabijgelegen ruimtes op het pre-join scherm. IT-beheerders kunnen instellingen configureren voor het inschakelen van ultrasone signalen en automatische acceptatie van de join-prompt op de laptops van gebruikers met behulp van XML-bestanden.

Roster-groepering voor deelnemers aan nabijheidsschakeling

Wanneer je in een Teams Room op Windows bent en deelneemt aan een vergadering via nabijheidsschakeling met een laptop of mobiel apparaat, zal Teams aangeven dat je in de ruimte bent en je groeperen met andere deelnemers die in de ruimte zijn. Deze zichtbaarheid stelt alle deelnemers aan de vergadering in staat om snel te begrijpen wie er in welke ruimte is, gewoon door een snelle scan van de deelnemerslijst. Beschikbaar voor Teams Rooms Pro.

Aanpassingen voor tekst- en UI-resizing

IT-beheerders kunnen de grootte van de tekst en alle andere UI-elementen op het vooraanzichtscherm aanpassen. Deze mogelijkheid is uitgebreid om ondersteuning te bieden voor touchscreens.

Dynamische video-tegelgrootte op basis van het aantal mensen

De video-tegel in de ruimte past dynamisch de grootte aan op basis van het aantal mensen in de ruimte. Wanneer er één persoon in de ruimte is, komt de tegel overeen met de grootte van een externe deelnemer. Bij twee of meer mensen wordt de tegel in de ruimte vier keer groter. Beheerders hebben de mogelijkheid om deze functie uit te schakelen.

Natuurlijke bedieningselementen op de console voor OEM-camerafuncties

In Teams Rooms op Windows-vergaderkamers kun je nu rechtstreeks de camerafuncties van OEM’s bedienen. Bedienbare functies zijn onder andere groepskadering, actieve spreker kadering en OEM-specifieke IntelliFrame-weergaven die zijn samengesteld op de apparaten in de kamer.

Cloud IntelliFrame preview-indicator

Wanneer Cloud IntelliFrame is ingeschakeld in een ruimte, toont de previewvideo een IntelliFrame-pictogram om deelnemers in de ruimte te helpen zien hoe ze verschijnen voor online kijkers. Deze update is beschikbaar voor Teams Rooms Pro.

Ondersteuning voor breakoutrooms

Met ondersteuning voor breakoutrooms kunnen Teams Rooms op Windows worden toegevoegd aan een breakoutroom en eenvoudig in en uit de hoofdruimte worden verplaatst, wat de coördinatie van breakout-sessies makkelijker maakt.

Automatisch werkplek instellen op boekbare bureaus

Wanneer randapparatuur aansluit bij een boekbaar bureau, wordt je werkplek automatisch ingesteld op ‘In het kantoor’, met toestemming van de beheerder en jou. Het delen van je werkplek maakt het gemakkelijker om verbinding te maken en te coördineren met collega’s die in het kantoor zijn. Lees meer over Teams boekbare bureaus.

Teams bellen

Teams “Niet storen” status toegepast op inkomende mobiele oproepen

De laatste upate is voor Teams Phone Mobile-gebruikers, voor hen worden de instellingen voor “Niet storen” (DND) nu toegepast op inkomende oproepen die je rechtstreeks op je mobiele telefoon ontvangt. Voorheen werden DND-instellingen alleen toegepast op inkomende oproepen in de Teams-app. Je kunt je DND-instellingen aanpassen om ervoor te zorgen dat belangrijke oproepen niet gemist worden, terwijl je het gewenste niveau van privacy en concentratie behoudt. Binnen je “Privacy”-instellingen in de Teams-app kun je ervoor kiezen om meldingen te ontvangen voor inkomende oproepen van geselecteerde personen of telefoonnummers. Bovendien kun je ervoor kiezen om niet automatisch over te schakelen naar DND wanneer je een presentatie geeft of je scherm deelt.

Ook aan de slag met de laatste updates van Teams?

Ben je benieuwd naar alle nieuwe updates en hoe je ze in jouw dagelijkse werk kunt toepassen? Bezoek dan onze Teams-pagina en ontdek hoe je deze functies kunt benutten om je productiviteit naar een hoger niveau te tillen.