ICT beheer: zelf regelen of uitbesteden?

Wanneer je een bedrijf bent gestart of wanneer jouw bedrijf een flinke groei heeft doorgemaakt wil je dat jouw ICT-zaken op orde zijn. Maar hoe pak je dat aan? Doe je het zelf, neem je een IT ’er aan, of ga je op zoek naar een externe ICT-partner? Wij zetten alle voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Eigen beheer

Wanneer je een eigen ICT’er of een eigen ICT-afdeling hebt, zijn deze medewerkers elke dag bij jou bezig met het beheren van processen en het controleren van data naast het oplossen van storingen. Vooral bij grote bedrijven met een breed budget vind je een interne ICT-afdeling.

Voordelen

Onderdeel van jouw bedrijf

Het voordeel van een eigen IT’er of IT-afdeling is dat een eigen IT’er het ICT-systeem naar wens van jouw bedrijf kan aanpassen op ieder gewenst moment. Ze kennen je bedrijf en medewerkers goed, ze zijn er immers onderdeel van.

Korte lijntjes

Het gemak van ICT in eigen beheer is dat jouw medewerkers hun hoofd om de hoek kunnen steken bij de ICT-afdeling van jouw bedrijf wanneer er een probleem is.

Én een extra collega is natuurlijk altijd gezellig.

Nadelen

Kosten

Standaard kosten zoals een werkplek regelen en personeelskosten daargelaten, de wereld van ICT verandert continu, daarom is het van groot belang dat ICT’ers de kans en ruimte krijgen om zichzelf te blijven ontwikkelen door middel van scholing. Stilstaan is achteruit gaan in dit werkveld. Het kan tijdrovend zijn voor de medewerker en kostbaar voor jou als ondernemer.

Beperkte kennis

Het oplossen van ICT- problemen vraagt soms om een extra paar ogen of een frisse blik. Wanneer er één medewerker verantwoordelijk is voor de ICT van jouw bedrijf, kan het voorkomen dat er oplossingen over het hoofd gezien worden. Werk wordt routinematig uitgevoerd en de kans om te innoveren kan gemist worden. Ook wanneer je meerdere ICT’ers in dienst hebt binnen jouw bedrijf kan het zijn dat er bepaalde kansen gemist worden door kennis over het specifieke werkveld en een gebrek aan ervaring door verschillende vraagstukken. ICT-problemen kunnen zeer uiteenlopend zijn, het vinden van een één ICT’er die een brede kennis heeft van verschillende expertises komt dan ook zeer zelden voor. Mocht je er toch een kennen, laat hem of haar ons even bellen.

Verantwoordelijkheid op één paar schouders

De productiviteit van al jouw medewerkers rust op de schouders van jouw IT’er. Vóór je andere medewerkers beginnen aan hun werkdag en nadat iedereen naar huis is, moet er iemand stand-by staan zodat iedereens werkdag soepel kan verlopen. Wanneer jouw ICT’er met welverdiend vakantie is en er vindt een storing plaats moet het probleem toch spoedig worden opgelost. Een onopgelost IT-probleem kan er voor zorgen dat bedrijfsprocessen stil komen te liggen en het vinden van een passende vervanging op korte termijn is een lastige en dure klus. Zekerheid dat er altijd iemand klaarstaat geeft jou de vrijheid om te focussen op waar jij goed in bent.

ICT uitbesteden

Gedeeltelijk of volledig

Wanneer er binnen jouw bedrijf al een ICT’er werkzaam is, is het soms wenselijk om een externe partij toe te voegen. Bijvoorbeeld bij grotere projecten zoals overgaan naar de Cloud. Dit om jouw eigen ICT-medewerker te ontlasten of om complexere vraagstukken op te lossen. Een goede samenwerking tussen beide partijen kan heel waardevol zijn. Zo combineer je de kennis over jouw bedrijf met een brede kennis en ervaring van ICT van het externe ICT-bedrijf.

Wanneer je er voor kiest om jouw ICT-zaken volledig uit te besteden laat je alle ICT gerelateerde zaken door een externe partij uitvoeren. Wij kunnen niet voor andere spreken en dat willen we ook helemaal niet, daarom zijn de volgende voordelen de beloftes die wij van BK IT Solutions aan onze klanten bieden:

Voordelen

Thuiswerken en flexplekken

Dat we nu gelukkig weer op kantoor mogen werken wil niet zeggen dat we afscheid nemen van hybride werken. Daarom is het van belang dat jouw medewerkers toegang hebben tot een goed werkende thuiswerkplek en dat de hybride vergaderruimtes bij jouw op kantoor goed werken. Dit is een flinke klus voor één IT’er om naast zijn dagelijkse werkzaamheden uit te voeren.

Veiligheid

ICT-bedrijven hebben de kennis en financiën om verschillende certificaten te behalen om te verzekeren dat jouw gegevens goed beveiligd zijn. Voor sommige sectoren is een ISO gecertificeerde partner zelfs een vereiste. BK IT Solutions is ISO en NEN gecertificeerd, wat je de zekerheid biedt dat jouw bedrijf online veilig is.

Brede kennis en ervaring

Binnen BK IT Solutions beschikken wij over collega’s met een brede kennis van verschillende expertises. Zo weet je zeker dat welk probleem je ook mocht hebben, er altijd iemand is die jouw bedrijf verder kan helpen. Door ons klantenbestand zien wij verschillende soorten problemen voorbijkomen. Door onze ervaring kunnen wij altijd een passende oplossingen bieden.

24/7 bereikbaarheid dankzij de storingsdienst

BK IT Solutions is altijd bereikbaar wanneer jij dat nodig hebt. Je bent niet afhankelijk van één persoon en onze supportdesk is 24/7 beschikbaar voor noodgevallen.

Bij jou op locatie

Onze collega’s komen graag bij jou op locatie om jouw bedrijf en medewerkers te leren kennen. Zo heb je één aanspreekpunt voor heldere communicatie maar het voordeel van de brede kennis van ons gehele bedrijf.

Een vaste prijs per maand

Bij BK IT Solutions betaal je een vast bedrag per maand op basis van het aantal medewerkers dat bij jou in dienst is. Zo betaal je nooit te veel.

Nadelen

On-site support

Sommige partijen bieden geen on-site support en ben je afhankelijk van de helpdesk. Bij BK IT Solutions komen we graag bij jou op locatie. Niet alleen wanneer het nodig is maar ook op een vaste moment zoals (om de) week, mocht dat nodig zijn. Zo leert onze collega jouw bedrijf en medewerkers goed kennen. En andersom natuurlijk. Heb je ons liever niet over de vloer? Even goede vrienden. Vaak lossen we problemen op afstand voor je op.

Gemak van zelf doen, kennis van uitbesteden

Bij BK IT Solutions zorgen we ervoor dat wij integreren in jouw bedrijf. Wij zijn er wanneer je ons nodig hebt op maar één belletje afstand. Benieuwd wat wij voor onze klanten doen? Lees hier de ervaringen van onze klanten.